KELAKUAN AHLI UGAMA (aliran kepercayaan) POLITIK (as-siasah : Furu' - tait Syariah-Fiqh) DAN KELAKUAN AHLI AGAMA TAUHID (الدين : tauhid & I'ttiqad : الاءسلام).
Ulama2 kecil Wahabi zaman Ibnu Saud dapat tumpaskan ulama2 kecil Sunni di Saudi kerana di zaman itu ulama2 besar dunia Islam telah lama meninggal dunia.. ulama2 Sunni yang hidup di zaman itu juga ulama2 kecil juga..tiada mujaddid saperti al-Ghazali lagi... Ketiadaan ulama2 tersohor Sunni dan mujaddid sebabkan ulama2 Wahabi.. terutama Muhamad Abdul Wahab mampu kuasai pemikiran Agama Tauhid (الدين) di Saudi di zaman itu. Ini dapat berlaku sekiranya kempen di buat dgn luas oleh ulama2 Wahabi semasa.
Sebenarnya manusia jahil Agama Tauhid (الدين) adalah jauh lebih ramai dari yang alim.. di mana2 dan bila2 juga. Sebab itu doktrin2 politik Ugama (aliran kepercayaan) Politik (السياسه) Wahabi mudah di terima oleh orang2 Arab badwi di Jazirah Arab di kurun 18.
Benci kpd mazhab mula di terapkan sebab pemerintah di masa itu guna pakai mazhab.. begitu juga orang2 Sunni majority...maka perlu doktrin2 politik supaya orang awam benci mazhab..tuduh bid,ah kpd amalan2 sunat..supaya opposition..penentang politik puak Sunni membenci kerajaan yg ada ketika itu iaitu Raja Husin, keturunan Nabi saw. Sudah tentu banyak lagi doktrin politik ketika itu saperti kafirkan umat Islam majority..atau cacatkan keislaman mereka supaya pemberontak Ibnu Saud menjadi majority dan dapat berperang untuk kuasai politik Saudi.
Doktrin2 politik ini kemudidnnya menjadi Ugama (aliran kepercayaan) kerana ulama2 yang terapkannya..walau ulama kecil..sesuai sabda nabi saw.."Di kahir zaman..bila mati nama2 besar..(ulama2 besar) manusia akan melantik org2 kecil (ulama2 kecil) sebagai ketua (ketua dalam Agama) dan mereka berfatwa dan sesat menyesatkan "Hadis..walau pemberontak Ibnu Saud sebenarnay juga puak Sunni asalnya. Tetapi bila doktrin2 politik ini di fatwa ulama2 kecil hujung zaman maka lahir Ugama (aliran kepercayaan) baru Wahabi yg kekalkan doktrin2 politik di dalam Agama itu, anti mazhab dan tuduhan bid,ah kepada amalan2 sunat puak sunni asal. Shiah pun guna kaedah yang serupa. Bezakan Agama dgn yang asli ..supaya kelainan ini dapat bina puak baru untuk perang rebut politik. Bukan tajdid atau gerakan Agama saperti Nabi2 lakukan.
Kunci kesesatan Wahabi dan Shiah ialah tafsir Agama Tauhid (ad-deen : pokok ketuhanan-1 @ tauhid-1) itu Politik (as-siasah : furu'-2)...bina puak Agama untuk politik.. Ini lah kunci kesesatan yang mampu lahirkan Ugama (aliran kepercayaan) baru dalam Islam..iaitu Ugama2 (aliran kepercayaan) politik Wahabi dan Shiah. Kerana itu kita melihat fatwa2 silih berganti masuk dan keluar dalam semua Ugama (aliran kepercayaan) politik (as-siasah)..kadang2 dalam hukum Agama Tauhid..kadang2 dalam politik (as-siasah).
Di masa itu tidak lagi diketahui mana satu fatwa Agama Tauhid (ad-deen) mana satu fatwa politik (as-siasah). Dan Agama Tauhid (ad-deen) Nabi2 yang tak pernah tafsir Agama Tauhid (ad-deen) itu ialah Politik (as-siasah) ...sebaliknya Nabi2 menafsirkan Agama Tauhid (ad-deen) itu ialah morality (akhlaq).. semua hukum hakam..baik hukum jinayat Islam, walau telah di suruh ampun oleh Nabi saw.. adalah untuk membentuk morality manusia...telah di lupakan. Sebab itu di Saudi dan Iran yang di dapati melaui doktrin2 politik yang di sangka Agama Tauhid (ad-deen) mendapat amalan, Akidah (Iman : al-Iman) Agama yang salah.. keliru dan sesat sebenarnya.
Demokrasi yang Nabi saw katakan ada jejak2 pemerintahan Khalifah juga tak ada di kedua2 negara Wahabi dan Shiah itu. Yang ada adalah pemerintahan Raja2 Wahabi dan Autokrasi ulama2 Shiah.
Wallhu aklam.
///
dicatat oleh :
Ab Sheikh Yunan.
Ulama2 kecil Wahabi zaman Ibnu Saud dapat tumpaskan ulama2 kecil Sunni di Saudi kerana di zaman itu ulama2 besar dunia Islam telah lama meninggal dunia.. ulama2 Sunni yang hidup di zaman itu juga ulama2 kecil juga..tiada mujaddid saperti al-Ghazali lagi... Ketiadaan ulama2 tersohor Sunni dan mujaddid sebabkan ulama2 Wahabi.. terutama Muhamad Abdul Wahab mampu kuasai pemikiran Agama Tauhid (الدين) di Saudi di zaman itu. Ini dapat berlaku sekiranya kempen di buat dgn luas oleh ulama2 Wahabi semasa.
Sebenarnya manusia jahil Agama Tauhid (الدين) adalah jauh lebih ramai dari yang alim.. di mana2 dan bila2 juga. Sebab itu doktrin2 politik Ugama (aliran kepercayaan) Politik (السياسه) Wahabi mudah di terima oleh orang2 Arab badwi di Jazirah Arab di kurun 18.
Benci kpd mazhab mula di terapkan sebab pemerintah di masa itu guna pakai mazhab.. begitu juga orang2 Sunni majority...maka perlu doktrin2 politik supaya orang awam benci mazhab..tuduh bid,ah kpd amalan2 sunat..supaya opposition..penentang politik puak Sunni membenci kerajaan yg ada ketika itu iaitu Raja Husin, keturunan Nabi saw. Sudah tentu banyak lagi doktrin politik ketika itu saperti kafirkan umat Islam majority..atau cacatkan keislaman mereka supaya pemberontak Ibnu Saud menjadi majority dan dapat berperang untuk kuasai politik Saudi.
Doktrin2 politik ini kemudidnnya menjadi Ugama (aliran kepercayaan) kerana ulama2 yang terapkannya..walau ulama kecil..sesuai sabda nabi saw.."Di kahir zaman..bila mati nama2 besar..(ulama2 besar) manusia akan melantik org2 kecil (ulama2 kecil) sebagai ketua (ketua dalam Agama) dan mereka berfatwa dan sesat menyesatkan "Hadis..walau pemberontak Ibnu Saud sebenarnay juga puak Sunni asalnya. Tetapi bila doktrin2 politik ini di fatwa ulama2 kecil hujung zaman maka lahir Ugama (aliran kepercayaan) baru Wahabi yg kekalkan doktrin2 politik di dalam Agama itu, anti mazhab dan tuduhan bid,ah kepada amalan2 sunat puak sunni asal. Shiah pun guna kaedah yang serupa. Bezakan Agama dgn yang asli ..supaya kelainan ini dapat bina puak baru untuk perang rebut politik. Bukan tajdid atau gerakan Agama saperti Nabi2 lakukan.
Kunci kesesatan Wahabi dan Shiah ialah tafsir Agama Tauhid (ad-deen : pokok ketuhanan-1 @ tauhid-1) itu Politik (as-siasah : furu'-2)...bina puak Agama untuk politik.. Ini lah kunci kesesatan yang mampu lahirkan Ugama (aliran kepercayaan) baru dalam Islam..iaitu Ugama2 (aliran kepercayaan) politik Wahabi dan Shiah. Kerana itu kita melihat fatwa2 silih berganti masuk dan keluar dalam semua Ugama (aliran kepercayaan) politik (as-siasah)..kadang2 dalam hukum Agama Tauhid..kadang2 dalam politik (as-siasah).
Di masa itu tidak lagi diketahui mana satu fatwa Agama Tauhid (ad-deen) mana satu fatwa politik (as-siasah). Dan Agama Tauhid (ad-deen) Nabi2 yang tak pernah tafsir Agama Tauhid (ad-deen) itu ialah Politik (as-siasah) ...sebaliknya Nabi2 menafsirkan Agama Tauhid (ad-deen) itu ialah morality (akhlaq).. semua hukum hakam..baik hukum jinayat Islam, walau telah di suruh ampun oleh Nabi saw.. adalah untuk membentuk morality manusia...telah di lupakan. Sebab itu di Saudi dan Iran yang di dapati melaui doktrin2 politik yang di sangka Agama Tauhid (ad-deen) mendapat amalan, Akidah (Iman : al-Iman) Agama yang salah.. keliru dan sesat sebenarnya.
Demokrasi yang Nabi saw katakan ada jejak2 pemerintahan Khalifah juga tak ada di kedua2 negara Wahabi dan Shiah itu. Yang ada adalah pemerintahan Raja2 Wahabi dan Autokrasi ulama2 Shiah.
Wallhu aklam.
///
dicatat oleh :
Ab Sheikh Yunan.